Statsminister Solberg møtte fransk-norsk næringsliv i Paris

Statsminister Erna Solberg snakker om viktigheten av at norsk næringsliv får flere ben å stå på.

Statsminister Erna Solberg snakker om viktigheten av at norsk næringsliv får flere ben å stå på.
Foto:Innovation Norway

Statsminister Erna Solberg holdt hovedinnlegget på frokostseminaret den 3. februar om norsk-fransk næringsliv i Den norske klubben i Paris. Seminaret var organisert av Det fransk-norske handelskammeret, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Paris og hadde som tema «Næringsliv, kunnskap og konkurransekraft». De mer enn 70 personene som var til stede representerte hele spekteret av bedrifter som opererer i det fransk-norske markedet: fornybar energi, olje og gass, reiseliv og turisme, IKT, sjømat osv.

Solberg presenterte den nye regjeringens næringspolitikk, som fokuserer på økt konkurranseevne, mindre unødig byråkrati og bedre infrastruktur, samt på å styrke kompetansen og kunnskapen særlig blant de unge.

 

Zwipes styreleder Susanne Hannestad forteller om deres arbeid på det franske markedet.

Zwipes styreleder Susanne Hannestad forteller om deres arbeid på det franske markedet.
Foto:Innovation Norway

Statsministeren legger vekt på viktigheten av utdanning og innovasjon for å øke konkurransekraften, og understreket betydningen av å utvikle andre sektorer utover de tradisjonelle. Statsministeren inviterte også bedriftene til å komme med innspill om hva de mener kan forbedre handelen mellom de to landene, basert på deres egne erfaringer.

En seanse med spørsmål og kommentarer fra salen rundet av seminaret. En av reaksjonene var det positive i at statsministeren og regjeringen vektlegger innovasjon og SMB’er i det globale markedet. Statsministeren fremhevet også flere av Innovasjon Norges programmer, blant annet Skattefunn, som viktige elementer i å hjelpe norsk næringsliv i riktig retning – og understreket videre at SMB’er er dyktige på å utvikle ny teknologi.

Inledningen til Innovasjon Norge, ved direktør i Paris, Tove Eliassen:

Direktør for Innovasjon Norges Paris-kontor, Tove Eliassen, innleder om Innovasjon Norges tilstedeværelse og arbeid over hele verden. Fra venstre: Tarald Brautaset (Norges Ambassadør til Frankrike), Statsminister Solberg, Paul François Gauvin (President for CCFN)

Direktør for Innovasjon Norges Paris-kontor, Tove Eliassen, innleder om Innovasjon Norges tilstedeværelse og arbeid over hele verden.
Fra venstre: Tarald Brautaset (Norges Ambassadør til Frankrike), Statsminister Solberg, Paul François Gauvin (President for CCFN)
Foto:Innovation Norway

“Prime minister, ambassador, ladies and gentlemen 

We see your presence today as a token of the importance of the French market. Importance not only in regards to existing industrial and commercial cooperation, but also when it comes to the potential for future competence building and increased competitiveness for Norwegian trade.

Innovation Norway’s main objective is to actively contribute to value creation for Norwegian small and medium sized enterprises. Our motivation is to give local ideas global opportunities. We therefore actively seek to assist the development of a business – from the drawing table and all the way to a successful introduction to global marketplaces.

Quite central for this is presence – facilitated by the way we are organized.  Thanks to our 19 offices all over Norway we are close to where the entrepreneurs actually are and can take an active part in the development of an idea.

At the other end of the line, our 37 offices abroad provide proximity and important entry points to the international market places and their networks. Innovation Norway’s presence in Europe strongly advocates the status of the region and its importance. 8 of our offices are located in Western Europe.

The French market is central. The population figure is important and rising, innovation and development rates are high and the market is in fact close – both geographically and culturally – placing France amongst Norway’s most important trading partners.

Thanks to our presence we understand the market, know the players and catch its dynamics – necessary for achieving our targets – value creation through increased export of goods, technology, know-how and experiences for Norwegian companies. 

Competence and knowledge are key factors for successful growth and internationalization. Access to hands on information about the market and its opportunities, and local trends and challenges are valuable for all who wish to do business internationally. Understanding the markets needs and being able to adapt accordingly ensures competitive and thriving businesses.

Traditional sectors as those of energy and seafood are of course very important. However, we also see a rising potential for others, such as information and communication technologies.  ICT companies are often recognized as highly adaptable to new global demands and trends. Furthermore this sector is valued by both France and Europe, as being important for meeting the needs of increased efficiency and competitiveness in the years to come.

Tourism generates values and employment in local communities all over Norway, and differs from other sectors by the fact that foreign consumption takes place within the country.  Consumption related to travel and tourism to Norway from France has been increasing over the years. Our French visitors are “picky”, seek extraordinary experiences of high quality – they are looking for value for money. This we need to focus on in all future tourism development.

Knowledge about the market and its players and access to the right networks through local door openers is crucial for ensuring the further internationalization. Together with the other Team Norway members in France we work to constantly create valuable meeting points and provide assistance in regards to entering the market.

Prime Minister, Ambassador, ladies and gentlemen – thank you for your attention.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *