Stor interesse for norsk design på Copenhagen Fashion Week og Copenhagen International Fashion Fair (CIFF)

Sist uke huset København både internasjonale designere, innkjøpere og moteinteresserte da Copenhagen Fashion Week og Copenhagen International Fashion Fair gikk av stabelen.

Fra showet til Mardou & Dean i Københavvns Rådhus. Foto: Norges Ambassade

Fra showet til Mardou & Dean i Københavvns Rådhus. Foto: Norges Ambassade

Fra showet til Mardou & Dean i Københavvns Rådhus. Foto: Norges Ambassade

Fra showet til Mardou & Dean i Københavvns Rådhus. Foto: Norges Ambassade

 

 

 

 

Flere norske utstillere
Blant deltagerne til Nordens største motearrangement var det flere norske navn. Mens Mardou&Dean avholdt en forrykende moteoppvisning i Rådhuset, var flere norske designere representert ved ukens 3 messer, CIFF i Bella Centeret, Revolver i Øksnehallen og Gallery. Messedeltagerne kunne melde om god respons ved de norske messebodene. Team Norway Danmark, ved Innovasjon Norge og ambassaden, fikk på fredag mulighet til å ta en prat med noen av de norske utstillerne.

 

 

 

Foto: Norges Ambassade, København

Foto: Norges Ambassade, København

 

“En ny æra for norsk design” – JohnnyLove
Blant utstillerne i Bella Centeret var det etablerte norske klesmerket JohnnyLove. Merket som så dagens lys i 2006 er i dag å finne i byer som Paris, Wien og Stockholm. Salgssjef Even Granås kunne rapportere om stor interesse for det norske merket internasjonalt, særlig i Tyskland og her i Danmark. Denne interessen tillegger han at merket har grunnprinsippene i orden, samt et kontinuerlig fokus på design; «Vi skal være freshe». I følge Granås er dette en overordnet trend blant dagens norske designerne på det internasjonale markedet. Det har skjedd et generasjonsskifte. Sånn sett er det snakk om en «ny æra for norsk design».

 

 

 

 

 

Foto: Norges Ambassade, København

Foto: Norges Ambassade, København

 

Eksotisk norsk – M.A.M.B Oslo
Brødrene bak det nyetablerte merket Me And My Brothers (M.A.M.B) Oslo bekrefter interessen for norsk design under messen. Med spesialisering innenfor urbant street-wear sier eier David Norberg at internasjonale kunder anser merket som noe nytt, annerledes og eksotisk.

Selv om skandinavisk mote er satt på kartet er norsk mote mindre kjent. Dette mener Norberg har vært et konkurransefortrinn for M.A.M.B under messen, ettersom interessen økes. På spørsmålet om deltagelsen har båret frukter er svaret utelukkende ja. Grunnen sies å være at København fungerer som en nordisk motehub, noe som gir gode muligheter til å bygge nettverk. «Vi har hatt det flott! Og fått vist frem tingene våre til masse ulike folk», sier Norberg før fokuset igjen vendes mot kollegaene og de besøkende ved messeboden.

 

 

 

 

Foto: Norges Ambassade, København

Foto: Norges Ambassade, København

Vil bli større og bedre – Tom Wood
Mona Jensen, motedesigneren bak det kjente smykke- og klesmerket Tom Wood, forsøker også å få med seg CIFF hvert år. Dette er det hovedsakelig to grunner til. Som lokalisert i Norge er det viktig å delta på internasjonale messer og moteuker både for «å se» og «bli sett». Trendobservasjon, erfaringsutveksling og en sterkere kobling til det internasjonale markedet nevnes som hovedmotivasjonen bak hennes deltagelse. Videre kommer det også flere norske innkjøpere til CIFF og derfor blir Danmark nesten som en del av hjemmemarkedet. Likevel påpeker Jensen at målet for Tom Wood er å komme ut. «Vi vil bli større og bedre» og treffe et internasjonalt publikum. Dette hjelper motemessene slik som de i København og Paris oss med.

 

Team Norway Danmark takker for spennende uke fylt med god norsk design. Vi ser frem til neste Copenhagen Fashion Week som avholdes i februar 2016.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *