Oppstartsbedrifter i Silicon Valley: lærer mer på fire uker enn to år

Den nordiske inkubatoren TINC i Silicon Valley er et lynkurs i å utvikle innovasjonsbedrifter i en tidlig fase ved bruk av kompetanse og nettverk.

Teknologiinkubatoren TINC springer ut fra Nordic Innovation House (NIH), som igjen drives av Innovasjon Norge. TINC ble startet i 2012, og er et fire ukers program som er spesielt tilpasset norske selskaper. Ved å starte TINC kunne Innovasjon Norge hjelpe flere selskaper samtidig i stedet for å jobbe en-til-en. Syv kjernementorer som er lokale i markedet og har nettverk, er forpliktet til å møte selskapene en gang i uken under oppholdet.

Jobben til TINC er å hjelpe selskapene med å finne sin markedsplass i det globale markedet. Selskapene blir utfordret på hvordan de har tenkt å selge, komme inn i markedet og skalere. Dette blir en virkelighetssjekk for mange.

Deltakerne i TINC søker selv om å få være med på de to programmene som NIH kjører i året. Det er viktig for Innovasjon Norge at markedet er med på å velge ut selskapene, og kun 20-25 prosent av søkerne blir tatt inn.

Målet er at etter fire uker skal selskapene ha en mye bedre forståelse av hva som skal til for å skalere globalt og hvilke endringer de trenger å gjøre – både på produktet og forretningsmodellen. «De fleste sier at de lærer mer på fire uker enn to år», sier Åse Pettersen Bailey som leder inkubatoren.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Åse Pettersen Bailey
Program Manager, Tech Incubator (TINC)
Innovasjon Norge, USA
aase.pettersen.bailey@innovasjonnorge.no

Denne artikkelen er et sammendrag av en lengre artikkel i DagensPerspektiv. For å lese hele artikkelen, se Dagensperspektiv.no (krever innlogging).

Foto: Franck V., Unsplash.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *