Nordmenn burde bli flinkere til å selge skinnet før bjørnen er skutt

I Silicon Valley fungerer Nordic Innovation House som en døråpner for nordiske oppstartsbedrifter inn i det eksklusive teknologinettverket.

Nordic Innovation House (NIH) ble etablert av Innovasjon Norge for syv år siden for å senke terskelen for nordmenn som ønsket å søke lykken i Silicon Valley. Etter hvert kastet de andre nordiske landene seg på. Nordisk teknologi er et sterkt merkenavn i Silicon Valley, og er noe de nordiske landene kan benytte og optimalisere sammen.

Selger ikke
Innovasjon Norges regionsdirektør for Americas, Gro Eirin Dyrnes, innrømmer at nordiske selskaper er litt for opptatt av å fortelle hvor unik teknologien deres er, fremfor å selge en løsning på et problem. “Den nordiske mentaliteten fungerer veldig godt her, man er ærlig, rett på sak og har stolthet i å levere. Men, noen ganger skulle vi kanskje ønske at nordmenn var litt flinkere til å selge skinnet før bjørnen er skutt”, sier Dyrnes.

En myte
Dyrnes knuser myten om at man kan komme til Silicon Valley for å hente penger. Man bør komme hit for å validere ideen sin og finne ut hvem man konkurrerer mot. Investorene er vant med «amerikanske salg». Det handler om å spinne historien, og da er struktur på salgs-pitchen viktig.

Et viktig fenomen
I Silicon Valley er folk flinke til å gi innspill, dele erfaringer og introdusere hverandre for de rette folkene uten å få noe igjen. Hvis alle hjelper alle vil du til slutt få hjelp av noen som du ikke kjenner, men som kan være nyttig for nettopp deg. Dyrnes mener at dette er et konsept hun gjerne skulle sett bli eksportert til Norge.

Hurtig tempo
Fokus og fart utgjør de store forskjellene i Norden og Silicon Valley. I Norden er man mye mer tilbøyelig til å tenke inkrementell forbedring, effektivisering og kostnadskutt i stedet for å tenke hva som er den fundamentalt nye måten å løse et problem på. Farten som forventes for å skalere en oppstartsbedrift i Silicon Valley er merkbart forskjellig fra hjemme i Norge.

Samarbeid med de små
I Silicon Valley er det konsensus om at det må være lov å feile for å innovere, men man forventer også at man lærer av sine feil.

De etablerte selskapene er veldig obs på at man må samarbeide med de små for å innovere. Og de små er klar over at de må samarbeide med de store for å skalere.

Godt forberedt
Antall norske bedrifter som kommer til Silicon Valley har flatet ut. Dyrnes mener dette kan ha en sammenheng med det høye kostnadsnivået, men at det også kan være relatert til en modning hos selskapene og en forståelse for hva som trengs for å få oppmerksomhet i området. Dyrnes håper på det siste, da det er lettere for Innovasjon Norge å ta kontakt med det eksterne nettverket i Silicon Valley når bedriftene er mer forberedt.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Gro Eirin Dyrnes
Regionsdirektør
Innovasjon Norge, San Francisco & Silicon Valley, og Americas
Gro.Eirin.Dyrnes@innovasjonnorge.no

Denne artikkelen er et sammendrag av en lengre artikkel i DagensPerspektiv. For å lese hele artikkelen, se Dagensperspektiv.no (krever innlogging).

Foto: Nik Macmillan, Unsplash.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *