Silicon Valley: – Farten er det nordmenn blir mest overrasket over

Denne artikkelen er et sammendrag av en lengre artikkel i Nettavisen. For å lese hele artikkelen, se Nettavisen.

Nordic Innovation House, som ble initiert av Innovasjon Norge i 2011, tar sikte på å hjelpe nordiske oppstartsbedrifter og selskaper med å få en fot innenfor i Silicon Valley.

– Målet vårt er å få nordiske selskaper til å vokse basert på de mulighetene de har i dette markedet, og bringe verdiene tilbake til Norden, sier regionsdirektør for Amerika i Innovasjon Norge, Gro Dyrnes.

Overrasket over tempoet
Silicon Valley er kjent som hovedstaden for innovasjon og høyteknologiutvikling. Det er et ekstremt konkurranseutsatt marked, der ting ofte gjøres annerledes enn i Norge.

Det kan virke overveldende for dem som ønsker å prøve seg der, og Gro Dyrnes forteller at det er spesielt én ting som tar håpefulle nordmenn litt på senga.

– Jeg tror det er farten de blir mest overrasket over. Hvor fort du må bevege deg fremover og ta beslutninger og fokusere. Du kan ikke sitte ved pulten din og løse et problem, du må ut å snakke med folk.

Dyrnes forteller at en tommelfingerregel er at hvis man ikke får noen særlige resultater på det første produktet innen 18 måneder, så kan man legge det fra seg. Derfor er lederen for innovasjonshuset klar på viktigheten av å møte forberedt.

Vil avlive myte
Mange har en tanke om at det bare er å dra til Silicon Valley og skaffe seg finansiering. Nordic Innovation House prøver å avlive denne myten, og Dyrnes forteller at det heldigvis er færre og færre som nå har den tankegangen.

– Nå er det mange som ser at man ikke kommer til Silicon Valley primært for å hente penger. Men du kommer fordi det er den regionen i verden som har størst kompetanse når det gjelder skalering av teknologibedrifter. Du kommer for å få validering, tilbakemeldinger og partnere.

– Helt nødvendig
Så hva skal til for å lykkes i Silicon Valley? Gro Dyrnes sier at det er viktig å sikte seg inn på å løse et spesifikt problem eller behov. Norske bedrifter kan ha en tendens til å gå for bredt ut.

Dyrnes trekker også fram at man må lære av sine feil og klare å justere underveis når tempoet er så høyt som i Silicon Valley. I tillegg er et komplementært lag og store ambisjoner også viktige ingredienser for å lykkes.

Nordic Innovation House hjelper selskaper med blant å åpne dører og finne de rette folkene å snakke med.

– Innovasjon Norge i utlandet tar ikke beslutninger om finansiering til norske bedrifter, men forsøker å bidra med sparring og nettverk til alle som viser sannsynlig verdiskaping i Norge, forklarer Gro Dyrnes.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Gro Eirin Dyrnes
Regionsdirektør
Innovasjon Norge, San Francisco & Silicon Valley, og Americas
Gro.Eirin.Dyrnes@innovasjonnorge.no

Foto: Amogh Manjunath, Unsplash.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *